Kto nájde odvahu zrušiť letné prázdniny?

Či sa nám to páči, alebo nie, jednou z hlavných funkcií základného školstva ja babysitting. Starostlivosť o detí počas dňa, keď sú rodičia v práci. Ak sú deti doma, časť rodičov nemôže ísť do práce. Na Slovensku máme viac ako 400 tisíc detí na základných školách. To znamená, že máme prinajmenšom desiatky tisíc domácnosti, kde jeden z rodičov nemôže ísť do práce a zvyšovať HDP. Inými slovami tvoriť hodnoty, z ktorých následne platíme učiteľov, lekárov a sestričky. Znova to nie je otázka zachraňovania nejakej abstraktnej „ekonomiky“, ale veľmi reálna otázka toho, koľko ľudí bude trieť biedu a či bude dosť daní na vyplatenie dôchodkov.

Kto nájde odvahu zrušiť letné prázdniny?

Nebojme sa preto opýtať dôležitú otázku: kedy otvoríme školy? Nie som epidemiológ, preto mi neostáva nič iné, ako sa pozrieť do zahraničia, ako k otváraniu škôl pristupujú.

Možno to niektorých prekvapí, ale už sú v EÚ krajiny, ktoré deti do škôl poslali. Napríklad Dánsko a Nórsko už otvorili školy pre najmenšie deti, aby mohli ísť rodičia do práce. Všetko za prísnych hygienických podmienok, vytvorenia menších skupiniek a väčších rozostupov medzi lavicami.

Potom máme krajiny, ktoré k tomu pristúpili opačne a plánujú otvoriť školy najskôr pre staršie deti. Sem patrí napríklad Nemecko a naši susedia z Rakúska a Česka. V Nemecku je plán začať od 4. mája. Rovnako v Rakúsku plánujú otvoriť stredné školy 4. mája, a následne po dvoch týždňoch by sa mali pridať aj základné školy. V Česku počítajú s otvorenými strednými školami od 11. mája. Samozrejme v tomto zozname nemôžeme vynechať Švédsko, ktoré školy ani plošne nezatváralo.

Na Slovensku sme zatiaľ k tejto téme pristúpili extrémne opatrne. Plán je otvárať školy až v poslednej, štvrtej fáze plánu. To je fáza, keď sa má vrátiť život do starých koľají. Niektorí odhadujú, že to možno môže byť aj niekedy v júni. To inými slovami znamená, že u nás sa najskôr otvoria múzeá alebo veľké obchody do 1000 metrov štvorcových ako škôlky, školy a univerzity. A pritom Slovensko sa môže hrdiť tým, že sme jednou z najmenej zasiahnutých krajín koronavírusom.

Ak by ostal v platnosti súčasný plán, tak by to znamenalo, že u nás deti nastúpia do školy na pár dni, možno týždňov a hneď sa môžu znova pobaliť a nastúpiť na výkon letných prázdnin. Deti proti tomuto postupu asi protestovať nebudú, ale musíme sa pozrieť aj na vedľajšie efekty – spomínané domácnosti, kde jeden z rodičov nemôže nastúpiť do práce.

Čo tak skúsiť na Slovenskú veľkú vec: oznámiť, že prázdnin si deti užili počas posledných týždňov dosť a mnohým rodičom už kvôli povinným celozávodným dovolenkám neostalo dostatok voľných dní na leto. Nehovoriac o tom, že ešte si nejaké týždne užijú. A následne umožniť deťom (a rodičom!), ktoré budú súhlasiť, nastúpiť počas letných prázdnin do škôl. Samozrejme za prísnych hygienických podmienok, rozostupov a aktívneho využívania školy v prírode.

Predtým ako to hneď zavrhnete, skúste sa zamyslieť, že prečo nie? Letné prázdniny sú peknou ukážkou zotrvačnosti v školstve. Vznikli ako racionálne opatrenie, keď rodičia viac potrebovali deti na poli ako učitelia za lavicami. V čase post industriálnej spoločnosti, kde 3% ľudí pracujú v poľnohospodárstve nedáva tento dôvod zmysel. Len to nikto nemal odvahu zmeniť. Čo tak to skúsiť teraz, keď poslanie detí na prázdniny k starým rodičom bude ťažké rozhodnutie. Nehovoriac o tom, že učitelia trávia týždne v školách aj počas letných prázdnin. Ako sami často upozorňovali, dvojmesačná dovolenka je mýtus. 

Blog bol uverejnený na SME

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards