Sola scriptura a konkurenčný boj o dušu vyústil v pandémiu gramotnosti (názor Roberta Chovanculiaka)
Portál Aktuality.sk uverejnil komentár analytika Róberta Chovanculiaka k začiatkom vzdelávania v našich podmienkach.
Róbert Chovanculiak, INESS:
"Ohnisko pandémie gramotnosti v Európe sa viaže k mestu Witttenberg, kde 31. októbra roku 1517 pribil jeden mních na dvere chrámu papier s 95 tézami. Tým mníchom bol Martin Luther a v tézach kritizoval vtedajšiu cirkev okrem iného za udeľovanie odpustkov. Predstavte si, že ste roľník zo 16. storočia. Od rána do večera pracujete na poli alebo statku. Pracovali tak vaši rodičia a aj rodičia ich rodičov. A budú tak pracovať aj vaše deti. Prečo by ste ich mali poslať do školy učiť sa čítať a písať? Verejné školstvo neexistuje a malá škola, ktorú neďaleko otvorili, vyberá poplatky. Okrem finančných nákladov má vzdelanie aj náklady obetovaných príležitosti. Kto sedí a učí sa, ten nestojí a neobrába pole. Za týchto podmienok je dopyt po vzdelaní prirodzene nízky. Historické práce o ranom zaškoľovaní v Uhorsku sa veľmi podobajú na antropologické práce v kmeňoch, kde otvorili misionári prvú školu. Rodičia v tom nevideli zmysel, deti tam nevedeli obsedieť a učitelia len škrípali zubami."
Celý komnetár zo dňa 24.3.2023 si môžete prečítať tu.