Pomohla by školám alternatívna cesta? Štát dnes hovorí autonómnym školám nie
Denník Hospodárske noviny uverejnil komentár analytika Róberta Chovanculiaka k alternatívnej reforme školstva, ktorá umožňuje vznik paralelných riešení.
Róbert Chovanculiak, INESS:
„Jej cieľom je vytvoriť priestor pre aktívnych a šikovných ľudí, ktorí majú víziu a chuť v školstve niečo reálne zmeniť. Ide o odskúšaný prístup k reforme školstva, ktorý má v zahraničí viacero úspešných modelov s pozitívnymi výsledkami. Konkrétne navrhujeme zavedenie modelu manažovania portfólia škôl. To znamená opustenie rakúsko-uhorského modelu riadenia školstva z 19. storočia, ktoré je charakteristické mikromanažmentom škôl prostredníctvom legislatívy a regulácií. Zaviesť by sme mali prechod k manažmentu z 21. storočia, ktorý je charakteristický vysokou mierou autonómie škôl a zároveň ich zodpovednosťou za dosahovanie základných vzdelávacích výsledkov. V praxi sa tento nový model riadenia škôl najčastejšie realizuje dvoma politikami. Legislatíva v niektorých krajinách umožňuje vznik autonómnych škôl, ktoré budú oslobodené zo systému tradičného školstva. To znamená, že tieto školy majú vysokú mieru voľnosti pri nastavovaní vlastného dizajnu a modelu školy. Sem patrí všetko od zamestnávania a odmeňovania učiteľov cez tvorbu obsahu a formy vzdelávania alebo nastavovanie chodu školy a priebehu vyučovania až po využívanie financií a zdrojov v škole. Nejde však o bezbrehú voľnosť. Zároveň majú autonómne školy zodpovednosť za vopred dohodnuté výsledky. Najčastejšie vo forme dosiahnutia základnej úrovne gramotnosti ich žiakov."
Celý článok zo dňa 28.3.2023 si môžete prečítať tu.