Dajme školám slobodu ako učiť a nechajme ich niesť následky, hovorí analytik

Denník Hospodárske noviny uverejnil rozhovor s analytikom Róbertom Chovanculiakom k návrhom na zmenu v školstve, ktoré uvádza vo svojej publikácii Ako prelomiť ľady v školstve. 

Dajme školám slobodu ako učiť a nechajme ich niesť následky, hovorí analytik

Róbert Chovanculiak, INESS: 

"V prvom rade umožniť vstup nových inovatívnych škôl, ktoré prídu s novým spôsobom, ako vzdelávať deti na týchto najhorších školách. Tieto školy získajú autonómiu, teda slobodu vzdelávať podľa seba, výmenou za zodpovednosť za výsledky. Teda budú sa musieť zodpovedať vyššiemu orgánu, ako je ministerstvo školstva alebo nejaká rada, či dosahujú výsledky, ku ktorým sa zaviazali. Či už o rok, dva alebo päť rokov. Keď budú výsledky dosahovať, môžu sa ďalej rozširovať a otvárať nové pobočky. Naopak, keď budú neúspešné, zatvoria sa. Druhý stavebný kameň je zatváranie alebo odoberanie nekvalitných škôl pôvodným zriaďovateľom, ktorí ich nezvládajú. Títo ľudia musia prísť o možnosť riadiť školu. Čiže súčasťou je prebratie zodpovednosti za výsledky výmenou za slobodu zriaďovateľa určiť, akým spôsobom učiť deti. Tú zodpovednosť majú školy aj dnes. Ony majú zodpovednosť iba za tú procesnú stránku. Spĺňajú regulácie a vyhlášky, robia to, čo je predpísané. Nikto sa nepozerá na ten výstup, či deti niečo dosahujú."

Celý rozhovor zo dňa 28.3.2023 si môžete prečítať tu. 

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards