Jokkmokk efekt: Kultúra, ktorá zabíja mozgové bunky
Portál Aktuality.sk uverejnil komentár analytika Róberta Chovanculiaka ku vplyvu kultúry na vzdelávanie.
Róbert Chovanculiak, INESS:
"Sme, kto sme, vďaka výchove alebo prírode? Nurture vs. Nature je večná dilema. V skutočnosti by to však mala byť trilema. Zabúda sa na tretí faktor, ktorým je kultúra. Tá má nemenej výrazný vplyv na to, kto sme. Len je ťažšie viditeľná. A to napriek tomu, že je všade okolo nás. Alebo skôr vďaka tomu. Kultúra je pre nás ako voda pre rybu. Neuvedomujeme si jej dôležitosť, až kým nás z nej niekto nevytiahne. A neukáže nám, že existuje aj život na suchu. Vplyv kultúry nezachytí dokonca ani väčšina štúdií behaviorálnej genetiky, ktorá hľadá odpoveď na úvodnú dilemu. Dekády výskumu prinášajú silný konsenzus, že rodičia môžu viac relaxovať – nature vyhráva nad nurture. Svoje dieťa ovplyvňujú viac tým, čo mu odovzdali v momente počatia než tým, čo si s ním počnú potom. Pričom vplyv genetiky rastie s vekom. Platí, že mamka môže ohýbať Janka, ale keď bude Jano, neohne ho nikto. Vtedy sa už naplno prejaví jeho zdedená prirodzenosť. Deti nie sú plastelína, ale skôr guma. Tento výskum je však založený na vysvetľovaní variability rôznych psychologických a fyziologických vlastností jednotlivcov v danej populácii. Teda hľadá odpoveď na otázku, ako sa dá vysvetliť, čím sa ľudia medzi sebou líšia v jednom kultúrnom akváriu. Výsledky behaviorálnej genetiky sú platné pre kultúrny ceteris paribus"
Celý komentár zo dňa 9.6.2023 si môžete prečítať tu.