Detroit a my

Oficiálny pád bašty amerického automobilového priemyslu zarezonoval aj na Slovensku. Donedávna sme sa hrdili titulom „Detroit Európy.“ Odteraz ho asi budeme používať opatrnejšie.

Detroit a my

Problém sa v Detroite začal už niekedy koncom 60. rokov. Americký automobilový priemysel si ešte v 60. rokoch stihol trhnúť slávu svojimi Pony cars na čele s legendárnym Mustangom, ale kombinácia ropnej krízy a importu úsporných a lacných japonských áut americký autopriemysel torpédovala. Kým japonské autá sa zlepšovali s každou novou generáciou, americké továrne produkovali nekvalitné, neúsporné, ťažké a zároveň slabé autá. 

Americké automobilky čelili situácii zatváraním či presunom výroby. Mnohé z detroitských tovární boli viacposchodové budovy staré niekoľko dekád a nehodili sa inštaláciu moderných rozsiahlych výrobných liniek. Prudký rozvoj a následný pád automobiliek sprevádzal obrovský pohyb obyvateľstva. V roku 1910 malo mesto 285 000 obyvateľov, na vrchole boomu v roku 1950 to bolo 1 850 000. V roku 2010 to bolo zase už len 713 000 obyvateľov. K úpadku prispeli aj rozsiahle sociálne nepokoje. V roku 1967 tu pri päť dní trvajúcich nepokojoch bolo zabitých 43 ľudí a vypálených 2 000 budov. To ešte posilnilo rasovú segregáciu, v roku 2000 boli 82% obyvateľov mesta Afroameričania.

Obyvatelia odišli a s nimi aj veľká časť príjmov mestskej pokladnice. Ostala však nadrozmerná infraštruktúra a penzijné záväzky. Práve penzijne záväzky tvoria zhruba polovicu 18 miliardového dlhu mesta, tretinu dlhu tvorí dlh mestských vodární a kanalizácii.

Aké sú paralely so Slovenskom? Našim automobilkám sa relatívne darí. No to sa nedá povedať o ich všetkých ich matkách a európskom automobilovom priemysle ako celku. Dopyt po autách dosahuje dlhodobé minimum a francúzsky PSA sa topí v problémoch. Ak európske vlády odpovedia šrotovným a stimulmi, tak ako to spravili v minulosti, problém ďalej nafúknu. Šrotovné a stimuly znamenajú len jediné, presunutie zdrojov z iných sektorov, možno efektívnejších, do sektoru, ktorý v prvom rade potrebuje očistu.

Obyvateľstvo od nás masívne neodchádza. Nie v rámci priestoru. No Slovensko vďaka starnutiu už o pár rokov začne rýchlo opúšťať pracovná sila, ktorú nahradia dôchodcovia. Budeme tak čeliť podobnému problému – vysoké záväzky nízke príjmy. Vyššie dane nepomôžu – nebude koho zdaniť.

Napriek  týmto paralelám nie je príklad Detroitu ideálnym na porovnanie so Slovenskom. My máme nad sebou nielen hrozbu straty dôvery kvôli nezodpovednej fiškálnej politike a rastúcemu odčerpávaniu zdrojov z produktívneho sektora rastúcimi daňami. Je tu ešte hrozba straty dôvery kvôli zlému vývoju v eurozóne, pretože Španielske či Grécke dlhy sú nanešťastie už aj naše dlhy.

Detroit je skôr symbolickým varovaním. Aj vyspelý západný verejný subjekt vie skrachovať a to niekedy veľmi rázne.
 

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards