Biele na bielom

Verejná sféra je plná zaujímavých príkladov, ako v čase krízy a šetrenia vynaložiť prostriedky daňových poplatníkov na zbytočné výdavky. Špecifickým spôsobom míňania je objednávka nového loga pre štátnu inštitúciu, samozrejme aj s príslušnou dokumentáciou od grafického štúdia, bez ktorej by nové logo nemohlo byť. Na Slovensku sa od roku 2009 vyskytlo už niekoľko inštitúcií, ktoré nevyhnutne potrebovali zmeniť svoje poznávacie znamenie, a to za nemalé peniaze. 

Biele na bielom

Najčerstvejším príkladom, na ktorý upozornilo Plus 7 dní, je Slovenské národné divadlo, ktoré malo svoje logo niekoľko rokov, kým nový riaditeľ marketingu nezistil, že zelená farba štvorčeka je nevhodná a treba ju zmeniť za bielu. Zdôvodnenia boli viac umeleckého ako praktického charakteru. Podľa riaditeľa SND Chudovského biela navodzuje éterické pocity čistoty, slobody a nevinnosti.

Menej éterická bola suma, ktorú divadlo, zápasiace s mínusovým rozpočtom za redizajn loga zaplatilo. Podľa týždenníka Plus 7 dní dostala spoločnosť IQ Design Studio 5 640 eur.  Konkrétne sa zmena týkala kolónky baletu. Tá dostala bielu farbu a štvorce si vymenili poradie. So zelenou farbou boli údajne problémy, zamestnanci divadla však hovoria o súčasnej problémovej bielej, pre ktorú sa musel vyvinúť sivý tieň, aby ju vôbec bolo vidno.

Podľa zistení A. Lučaiovej z Plus 7 dní, náklady na redizajn a úpravu loga vyšli na 1 500 eur, zmena dizajnového manuálu 200 eur, marketingová komunikácia 800 eur a administratívne tlačoviny 600 eur. Nejasnou položkou zostali  administratívne tlačoviny, pretože na každé predstavenie sa vyrábajú vždy nové letáky. Firma IQ Design Studia priznala, že nešlo o žiadnu výrobu konkrétnych tlačovín, iba o zadefinovanie zásad. Tieto zásady sa ale už raz definovali, boli súčasťou pôvodného manuálu. Podľa divadla bola potrebná aj celková zmena propagácie SND a riešenie umiestnenia loga na rôznych materiáloch a nosičoch. Ďalšou organizáciou, ktorá inovovala, bol Ústav informácií a prognóz školstva. Ten si v tomto roku dal vypracovať za 9 dní nové logo a súvisiace podklady za viac než osemtisíc eur. Logo údajne ústav stále nemá.

To, že kúpa predraženého loga a príslušnej dokumentácie k nemu nie je vo verejnej sfére ničím novým, dokazuje aj prípad Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Rezort si ešte v marci 2009 počas „nástenkového tendra” objednal 3 predražené logá na propagáciu svojho operačného programu spolu za 182 566 eur. Najdrahšie logo ministerstva výstavby stálo 85 300 eur , išlo o logo pre regionálny operačný program. Spomenuté výdavky na nové logá štátnych inštitúcií považujeme v súčasnej situácii za zbytočne vynaložené. Informácie o nich si môžete nájsť aj v databáze Plytvania štátu.
 

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards