Dôverujeme viac rodičom ako obciam

Ministerstvo školstva plánuje použiť peniaze z Fondu obnovy aj na financovanie „masívnej“ výstavby nových škôlok a škôl, prípadne ich obnovy. Na Slovensku je rozšírené povedomie o nedostatku miest pre malé deti. Toto povedomie má v štatistickom vyjadrení hodnotu okolo 12 tis. miest, po ktorých je dopyt zo strany rodičov, ale ponuka škôlok je nedostatočná. Dočasne. Už sú totižto rozbehnuté projekty z eurofondov vo výške 90 mil. eur, z ktorých sa má vybudovať kapacita pre 11 tisíc detí. A existuje potenciál pre ďalších 5 tisíc.

Dajme šancu aktívnym, zobudíme aj pasívnych

Netreba znova opakovať, že Slovenské školstvo na tom nie je najlepšie. Ale existujú aj svetlé výnimky. Ostrovy pozitívnej deviácie, ktoré vytvárajú aktívni a inovatívni učitelia a riaditelia. Táto dobrá správa má však dva háčiky. Po prvé, títo aktívni jedinci nemajú na ružiach ustlané a súčasné školstvo ich nepodporuje, skôr naopak, často im kladie polená pod kolená, čo časom vedie k ich rezignácii. Po druhé, týchto aktívnych jedincov je len menšina a zvyšok školstva si „ide svoje“.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.

Kto nájde odvahu zrušiť letné prázdniny?

Či sa nám to páči, alebo nie, jednou z hlavných funkcií základného školstva ja babysitting. Starostlivosť o detí počas dňa, keď sú rodičia v práci. Ak sú deti doma, časť rodičov nemôže ísť do práce. Na Slovensku máme viac ako 400 tisíc detí na základných školách. To znamená, že máme prinajmenšom desiatky tisíc domácnosti, kde jeden z rodičov nemôže ísť do práce a zvyšovať HDP. Inými slovami tvoriť hodnoty, z ktorých následne platíme učiteľov, lekárov a sestričky. Znova to nie je otázka zachraňovania nejakej abstraktnej „ekonomiky“, ale veľmi reálna otázka toho, koľko ľudí bude trieť biedu a či bude dosť daní na vyplatenie dôchodkov.

Ak by som bol minister školstva

V programovom vyhlásení vlády za školstvo sa nachádza množstvo dobrých opatrení a ešte viac dobre mienených cieľov. Medzi tie prvé patrí optimalizácia siete škôl, otvorenie trhu s učebnicami, zjednotenie a zrovnoprávnenie financovania, zoštíhlenie úradov, či zjednodušenie zakladania materských škôl.

Reforma školstva potrebuje prírodnú katastrofu

V auguste roku 2005 zasiahol pobrežie USA hurikán Katarína a doslova zmietol zo sveta mesto New Orleans. Okrem obydlí, prevádzok a továrni zničil aj miestne školy. Ako vyzeralo školstvo v New Orleans pred hurikánom Katarína? Ako po prírodnej katastrofe. Len ju nespôsobil prírodný živel, ale ľudské inštitúcie.

Ako napísať dobrú reformu školstva

Základom je vzdať sa sľubov o podpore a budovaní.

Volebné programy sú prehliadkou túžob a prianí. To platí špeciálne pre školstvo. Všetci chcú múdrejšie, kritickejšie mysliace, šťastné, športujúce a zdravo žijúce deti. K tomu patria aj kvalitní učitelia, ktorí budú učiť dôležité vedomosti z kvalitných učebníc.

Nerobme z PISA posvätnú kravu

Pri podrobnejšom pohľade na PISA testovanie však tento naratív stratí značnú časť svojho čara.

Zoberme si napríklad Poľsko. Táto krajina sa označuje za „PISA zázrak“. V prvom testovaní PISA z roku 2000 dosiahlo Poľsko podpriemerné výsledky. Toto bol zároveň rok veľkých poľských reforiem školstva. A hneď v nasledujúcom testovaní o tri roky sa už Poľsko dostalo na priemer krajín OECD. O ďalšie tri roky sa dokonca dostalo v čítaní medzi top 10 krajín sveta.

Odvtedy dosahuje Poľsko nadpriemerné výsledky.

Stránky

Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards