Volebné programy v školstve: žiadna výhra, len povinná jazda
Nerobme si ilúzie. Volebné programy politických strán nerozhodujú o volebných výsledkoch. Ale vedia čo to napovedať o schopnostiach a ochote zvolených zástupcov prinášať riešenia. Volebné programy aspoň čiastočne odzrkadľujú to, aké nápady a nástroje si politici nabalili do svojej brašne. Čo majú nachystané na vládnutie. No a v prípade školstva sú brašne preplnené balastom.
Keď nepríde kolaps
Nastavenie financovania verejného zdravotníctva je ťažký oriešok. Rozhodujúcim problémom je nastavenie rozmeru výdavkovej strany. Tým sa zdravotníctvo zásadne líši od dôchodkového systému. Tam tiež hovoríme o diere vo financovaní, no tá diera má na cent presný rozmer. Počet dôchodcov krát priemerný dôchodok mínus odvodové príjmy rovná sa diera. Akákoľvek zmena (13. dôchodok, rodičovský dôchodok, posunutie dôchodkového veku) má opäť vcelku dobre vyčísliteľný rozmer.
Index pestúnskeho štátu 2023
Index pestúnskeho štátu sleduje reguláciu životného štýlu občanov v krajinách Európy už od roku 2016. Zostavuje ho združenie think tankov Epicenter. Kompletné výsledky Indexu sú zverejnené na stránke www.nannystateindex.org. Slovenská publikácia k Indexu je dostupná na tomto linku.
Jokkmokk efekt: Kultúra, ktorá zabíja mozgové bunky
Sme, kto sme, vďaka výchove alebo prírode? Nurture vs. Nature je večná dilema. V skutočnosti by to však mala byť trilema. Zabúda sa na tretí faktor, ktorým je kultúra. Tá má nemenej výrazný vplyv na to, kto sme. Len je ťažšie viditeľná. A to napriek tomu, že je všade okolo nás. Alebo skôr vďaka tomu. Kultúra je pre nás ako voda pre rybu. Neuvedomujeme si jej dôležitosť, až kým nás z nej niekto nevytiahne. A neukáže nám, že existuje aj život na suchu.
Nová publikácia INESS: Monokultúra, domestikácia a evolúcia v školstve
Školstvo je posledné roky zahltené aktuálnymi problémami a parciálnymi výzvami. Pandémia, zatváranie škôl, prílev utečencov pred vojnou, rast nákladov a tak ďalej. V tomto víre aktuálnych udalostí akosi neostáva čas na zadefinovanie fundamentálnych problémov školstva, hľadanie ich príčiny a definovanie riešení a vízií do budúcnosti.
Keď nejde zmeniť kurz lode, rozdajte záchranné člny
Školstvo je ako veľká zaoceánska loď, kde nikto nevie rýchlo zmeniť kurz, aj keď všetci vidia, že smerujú na ľadovec. Na Slovensku sa popálilo už dosť politikov, ktorí prebrali velenie, zahlásili nový smer, začali mykať kormidlom, ale loď nič. Poznám pár ostrieľaných námorníkov, ktorí už rezignovane vyhlásili školstvo za nereformovateľné.
50 najhorších škôl na Slovensku nenaučí deti základné gramotnosti, ako im pomôcť?
Na Slovensku je 50 základných škôl, kde sa vzdeláva 20-tisíc detí, ktoré sa za 9-10 rokov nenaučia poriadne čítať, písať ani počítať. Napriek tomu, že absolvovali približne 10-tisíc vyučovacích hodín. V našej novej publikácii Ako prelomiť ľady v školstve do hĺbky rozoberáme, čo vieme o týchto školách a navrhujeme nový postup, ako týmto deťom pomôcť.
Prečo sa priaznivci Degrowth mýlia
Nedávno obehla česko-slovenské médiá a sociálne siete téma „Degrowth“. Voľne to môžeme definovať ako názorové hnutie, podľa ktorého je neustály ekonomický rast škodlivý pre planétu a mal by byť v ľudskej spoločnosti nahradený „sociálnymi a ekologickými cieľmi“.
Ostávajú posledné dni na prihlášku základných škôl do Ekonomickej olympiády
Otvárame pilotný ročník Ekonomickej olympiády pre žiakov základných škôl, ktorej cieľom je posilniť ekonomické a finančné vzdelávanie mladých ľudí na Slovensku.
Minuli 173 miliónov na vzdelávanie Rómov. Bez výsledku
Čo je to absolútne zlyhanie štátu? Samotné nesplnenie cieľov nestačí. Záleží aj na tom, ako ich nesplníte. Zlé plánovanie, neurčité ciele, neexistujúci vlastník procesov, chaotické riadenie, absentujúce dáta, náhodná implementácia, neudržateľné financovanie, len formálne monitorovanie a potemkinovské vyhodnotenie. Toto je absolútne zlyhanie štátu. A takto nejako štát riadil naplnenie stratégie SR v oblasti vzdelávania Rómov v rokoch 2016 – 2020.