Na veľkosti knižnice záleží. U vás doma v obývačke, aj v celej krajine (názor Roberta Chovanculiaka)
Portál Aktuality.sk uverejnil komentár analytika Róberta Chovanculiaka k historickému vývoju gramotnosti vo svete.
Róbert Chovanculiak, INESS:
"Guttenbergov vynález kníhtlače navždy zmenil náklady a výnosy gramotnosti. Je ťažké preceniť skok, ktorý nastal. V druhej polovici 15. storočia sa vytlačilo toľko kníh, koľko sa spolu prepísalo za predchádzajúcich 1 000 rokov. Schopnosť písať nám umožnila zakonzervovať prchavú reč do stabilnej formy textu. A tým zmenila človeka aj spoločnosť. Po dlhé miléniá bola najlepšou konzervou na reč kniha. Proces konzervovania – výroby knihy - bol však historicky veľmi zdĺhavý a nákladný. Jeden skúsený prepisovač kníh dokázal za jeden deň v kláštore napísať 3 000 slov. To je približne dĺžka dvoch mojich newsletterov. Prepísať jednu Bibliu tak trvalo 126 človeko-dní. Aj preto Biblia stála v ranom stredoveku priemernú ročnú mzdu pracujúceho človeka. Kvôli takto vysokej cene konzerv na reč nemalo pre väčšinu ľudí príliš zmysel učiť sa čítať a písať. A skutočne, až do príchodu reformácie v 15. storočí bol podiel gramotných ľudí na úrovni 5-10 %. Jedinou výnimkou boli židia, ktorí od začiatku nášho letopočtu učili svoje deti čítať z Tóry a ďalších posvätných kníh len preto, lebo si to žiadal Boh. Zvyšok ľudí, ak niečo potrebovali napísať a mali na to finančné zdroje, prenajali si písanie-ako-službu. Dodnes sa zachoval 2000 rokov starý list mladého egyptského vojaka menom Apion, ktorý si nechal napísať a poslať otcovi, keď sa doplavil do Talianska. V tomto kontexte treba preto chápať nízke úrovne gramotnosti a zaškolenosti od začiatku letopočtu. Nešlo o "zlyhanie trhu" a "problém", ktorý by čakal na vyriešenie štátom. Vysoká miera negramotnosti bol optimálny stav vzhľadom na vtedajšie podmienky. Jednoducho nebolo čo čítať a na čo písať. A navyše väčšina ľudí aj tak pracovala v poľnohospodárstve. Antropologický výskum prichádza s príkladmi nasilu zaškolených detí rôznych kmeňov a farmárov, ktoré následkom toho nenasali lokálne zručnosti a gramotnosť im v domácich podmienkach bola na nič, alebo až príťažou."
Celý komentár zo dňa 21.4.2023 si môžete prečítať tu.