Otázky, ktoré by sme si nemali klásť
Týždenník .týždeň uverejnil komenár analytika Róberta Chovanculiaka k výhodám možnosti voľby vo vzdelávaní.
Róbert Chovanculiak, INESS:
"Mali by sme na Slovensku raňajkovať vysoko proteínové, hutné raňajky, ktoré nadlho zasýtia (vajíčka, slanina, syr), či skôr rýchle, ľahké raňajky s vysokým obsahom cukru na energiu (cereálie, jogurty a pečivo)?
.alebo by sme nebodaj mali úplne vynechať raňajky, predĺžiť nočné hladovanie a najesť sa až na obed? Vyberte jednu odpoveď pre celé Slovensko. Že sa to nedá, lebo každému chutí niečo iné, má iné telo a každého čaká iný deň? A ani odborníci na stravovanie sa nezhodnú, ako by mali vyzerať správne raňajky? To nevadí. Vy sa musíte rozhodnúť. Toto je výzva, ktorej čelí aj Ministerstvo školstva s jeho všetkými úradmi a ústavmi. Tie sa snažia z centra cez legislatívu, regulácie a rôzne dokumenty napísať vzdelávací recept pre 700-tisíc detí na Slovensku. Výsledkom tejto snahy je UHO (univerzálna hnedá omáčka), ktorá nakoniec nechutí nikomu a každý je s niečím nespokojný.
Všetci berú za samozrejmé, že v stravovaní sa o takéto riešenia nepokúšame. Ľudia si nakupujú potraviny a reštaurácie varia jedlá slobodne. Stačí, že dodržiavajú základné hygienické normy. Ale pri predstave, že by niečo podobné existovalo aj v školstve, sa niektorým ľudom obracia žalúdok. A pritom zo zahraničných skúseností vieme, že také niečo môže fungovať a prinieslo to so sebou množstvo benefitov.
V anglosaskom svete bežne vznikajú tzv. charterové, resp. autonómne školy, ktoré majú vysokú mieru slobody výmenou za zodpovednosť za výsledky. Môžu si vybrať svoje smerovanie a filozofiu vzdelávania. Čo a ako budú učiť. Koľko tomu budú venovať pozornosti a času. Kto budú ich učitelia, aké budú mať vzdelanie a ako budú odmeňovaní. Či budú klásť dôraz na známky, akademické zručnosti, alebo na výchovu, umenie a rozvoj morálnych vlastností."
Celý komentár zo dňa 5.5.2023 si môžete prečítať tu.