Škola ako korporácia alebo rodinný podnik?
Denník Hospodárske noviny uverejnil dňa 3.4.2023 komentár analytika Róberta Chovanculiaka na tému fungovanie trhového mechanizmu v školstve.
Róbert Chovanculiak, INESS:
"V ekonomike neviditeľná ruka trhu neustále testuje a objavuje správnu mieru koncentrácie. To znamená, aký podiel zákazníkov si získa niekoľko veľkých firiem a akú časť veľké množstvo malých. Tento proces sa nikdy nekončí, pretože sa neustále menia technológie, dostupné zdroje aj preferencie ľudí.
Úspory z rozsahu
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že výhodu budú mať veľké firmy. Tie dosahujú úspory z rozsahu, čo znižuje náklady na obslúženie jedného zákazníka a zároveň umožňuje štandardizovať kvalitu služby. Nehovoriac o tom, že dokážu viac zdrojov investovať do výskumu a vývoja. S veľkosťou firmy však narastajú aj niektoré problémy. Je potrebné čoraz viac procesov formalizovať prostredníctvom prvkov byrokratického riadenia. S tým sa zvyšujú režijné náklady na riadenie firmy, vkráda sa neefektivita a predovšetkým sa spomaľuje schopnosť reagovať na zmeny či prinášať paradigmatické inovácie. Vo svete je tak bežné, že zákazník prejde od štandardizovanej služby korporácie k novej, na mieru šitej službe, ktorú ponúkajú menšie firmy.V školstve však tento proces nefunguje. Absentuje tu neviditeľná ruka trhu, ktorá by neustále testovala rovnováhu medzi veľkými sieťami škôl a malými rodinnými školami. Prakticky po celom svete je školstvo pod hlavičkou štátu. V krajinách OECD je 82 percent škôl verejných a len päť percent súkromných. Ten zvyšok je nejaký mix. Vďaka silnému vplyvu štátu nevieme dnes povedať, aká je prirodzená miera koncentrácie trhu v tomto sektore. Aj napriek tomu, že to môže znieť ako nezáživná ekonomická téma, je to dôležitá otázka, ktorej riešenie je pre vzdelávanie extrémne dôležité."
Celý komentár si môžete prečítať tu.