Štátne Cargo nevie splácať Ficovu pôžičku (Hospodárske noviny)

Cargo sa malo privatizovať. Víťazná ponuka bola v roku 2006 13,8 miliardy korún. Daňovníci by takto mohli nejaké zdroje získať. Keď sa neprivatizovalo, museli zaplatiť, povedal pre Hospodárske noviny dňa 10.2. 2012 Juraj Karpiš z INESS.

Štátne Cargo nevie splácať Ficovu pôžičku (Hospodárske noviny)

Železničná spoločnosť Cargo sa opäť vyhýba plateniu pôžičky od vlády Roberta Fica (Smer-SD).

Podľa zdroja HN z ministerstva financií žiada štátna firma o odklad splátky, ktorú má uhradiť do konca februára vo výške 9,75 milióna eur. „Rokovania s Cargom prebiehajú, informovať môžeme až po ich skončení,“ povedal hovorca rezortu Martin Jaroš. Konečný verdikt by mal padnúť už na budúci týždeň. Peniaze pre Cargo vybavil od štátu v roku 2009 vtedajší šéf firmy Matej Augustín.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny ňou chcel zabrániť prepúšťaniu. Už vtedy opozícia a ekonómovia varovali pred hrozbou, že sa z pôžičky stane dar. Už prvé dve splátky štát odložil. Teraz Cargo žiada o ďalší ústupok. To sa nepozdáva ani Augustínovi. Hovorí, že po nástupe Jána Figeľa (KDH) na post ministra dopravy sa znížili poplatky za dopravnú cestu. „Vznikli im tam voľné dostupné zdroje vo výške 70 miliónov eur,“ hovorí Augustín. Vážny tvrdí, že Cargo pôžičku vráti. Jeho krok sa nepozdáva ani Európskej komisii, ktorá posudzuje, či ňou Slovensko diskriminovalo konkurenčných dopravcov.

Žiadosť o odklad splátky nevylúčilo ani samotné Cargo. „Pracuje sa na alternatívnych riešeniach,“ povedala hovorkyňa firmy Monika Schmidtová.

„Cargo je schopné si plniť svoje záväzky načas,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Šéf rezortu Figeľ na jeho záchranu vlani presadil „ozdravný plán“, ktorého súčasťou je postupné prepúšťanie zhruba päťtisíc zamestnancov. Aj preto by tento rok Cargo malo hospodáriť bez straty.

Pôžičku vo výške 166 miliónov eur dostalo Cargo počas ministrovania Vážneho. Hovorí, že jej účelom bolo spoločnosť zachrániť pred krachom. Poskytnutie štátnych peňazí od začiatku kritizoval poslanec za SDKÚ-DS Ondrej Matej. „Po mýte bola pôžička Cargu druhým najväčším tunelom z čias Fica. Namiesto efektívneho využitia peňazí sa tie peniaze vložili do súkromných opravárenských podnikov,“ povedal poslanec strany. Jej poskytnutie pritom obhajuje nielen Augustín, ale aj Vážny. „Nepožičať znamenalo kolaps Carga a 10-tisíc zamestnancov do polroka v sociálnej sieti.“

To, že pôžička nemusí byť v poriadku, si myslí aj Európska komisia. Začala ju preto posudzovať ako nepovolenú štátnu pomoc. Skúma, či naliatie peňazí do Carga vtedy poškodilo konkurenčné firmy. Práve preto by mohol byť problém, ak by sa štát rozhodol úver Cargu odpustiť. „Poškodilo nás to. V tom čase sa nedalo presadiť. Svoje konanie do dnešného dňa neukončila. Cargo vtedy ponúkalo o polovicu nižšie ceny,“ hovorí konateľ firmy LTE Logistic a Transpor Ján Biznár.

Podľa pôvodných plánov Cargo malo pôžičku zaplatiť zo svojho predaja. Pádom vlády sa to však zastavilo. Ekonóm Inštitútu INESS Juraj Karpiš si myslí, že by sa táto myšlienka mala dotiahnuť do konca. „Cargo sa malo privatizovať. Víťazná ponuka bola v roku 2006 13,8 miliardy korún (458 milióna eur, pozn. HN). Daňovníci by takto mohli nejaké zdroje získať. Keď sa neprivatizovalo, museli zaplatiť,“ hovorí Karpiš.

Cargo pred niekoľkými dňami nezvládalo platiť ani za modernizáciu rušňov, ktorú si objednalo ešte v roku 2010. Vyriešilo to tým, že lokomotívy založilo lízingovke.

Marek Poracký

Hospodárske noviny, 10.2. 2012

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards