Veľké inovácie v školstve nečakajte - tu je dôvod
Denník Hospodárske noviny uverejnil komentár analytika Róberta Chovanculiaka k príčinám nedostatku inovácii v školstve.

Róbert Chovanculiak, INESS:
"Vyzdvihovať dôležitosť výskumu a vývoja je triviálne. Kvalitný výskum a vývoj – R&D, stojí za každou úspešnou firmou. Či už vyrába panvice, programuje antivírusy alebo predáva knihy cez internet. Opýtali ste sa však niekedy, koľko výskumu a vývoja sa odohráva na vašej miestnej základnej alebo strednej škole?Príde vám divné sa niečo také vôbec pýtať? Nejde však ani tak o hlúpu otázku, ako skôr o naše hlúpe očakávania. Prečo nikto neočakáva od škôl, že budú mať oddelenie výskumu a vývoja a pôjde naň pár percent z rozpočtu, ako je to zvykom pri všetkých úspešných podnikoch? Podľa mňa existujú dve odpovede. Zlá a dobrá.
Začnime tou zlou. Niekto môže odpovedať, že R&D vo vzdelávaní sa robí na univerzitách a odtiaľ sa prelieva na školy. To je však nesprávne chápanie R&D na teoretickej aj praktickej úrovni. V tom lepšom prípade sa na vysokých školách robí výskum (research), čo znamená skúmanie, testovanie hypotéz a vedecká diskusia. V praxi je však dôležitý vývoj (development), čo znamená exekúcia nápadov, ich integrácia do existujúceho systému a funkčnosť v praxi. To sú veľmi rozdielne veci. Na Slovensku máme sedem pedagogických fakúlt, kde robí každý deň osem hodín denne vedu viac ako 100 profesorov. A keby aj robili špičkový pedagogický výskum, tak ten sa automaticky nepremení na vývoj praktických inovácií do škôl. Na to treba úplne iných ľudí a hlavne procesy."
Celý komentár zo dňa 22.1.2023 si môžete prečítať tu.